platforma blogowa portalu głos koszaliński

Trzy łyki muzyki #14: Beneficjenci Splendoru / 10/10 / Labodapter

Zapraszam do muzycznej pijalni. Dziś Beneficjenci Splendoru i „Sellfie”, kompilacja „10/10” z muzyką elektroniczną oraz „Labodapter – Lepsza strona dźwięku” – składanka z muzyką bardzo różnorodną.

3LM

 

beneficjenci-splendoruŁyk 1. Nie jest raperem, a wydał najbardziej hip-hopowy album w swojej muzycznej karierze. Jego flow plasuje się czasem może poniżej średniej krajowej i na współczesnym hip-hopowcu wrażenia nie zrobi, ale celności punchline’ów mogliby się od niego uczyć co niektórzy uznawani za krajową pierwszą ligę. Bo Beneficjenci Splendoru, za którymi kryje się Marcin Staniszewski potrafi ciąć słowem.

 

I swoje słowne ciosy kieruje w stronę zalogowanych na stałe w portalach społecznościowych, przyklejonych do ekranów iphone’ów, wymierzających w siebie obiektywy aparatów, hejterów, obłudnych katolików, wtórnej muzyki, show biznesu, czy nawet głowy państwa. Beastieboysowy, fiszowy „Prezydent Klenczon” dołączył do tracklisty „Sellfie” w zasadzie w ostatniej chwili, kiedy cała reszta była już gotowa, a to jeden z najlepszych numerów na płycie.

 

Ale, ale… Żeby nie było. To nie jest album hip-hopowy, choć faktycznie melorecytacji na elektrobitach jest tu najwięcej. To alternatywa sięgająca też po rockową energię we „Wściekłym maju” , trip-hop w „Full Katoliban”, melancholijny nastrój w „Michelle WNM” i „Zero absolutne”, gdzie usłyszeć można świetną jak zawsze Basię Wrońską. Polecam, podobnie jak trzy poprzednie płyty BS.

 

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=hvxgoRsZfEk[/youtube]

 

10-10Łyk 2. Ta kompilacja trafiła do mnie w idealnym momencie. W moim odtwarzaczu częściej zaczęły kręcić się płyty z elektroniką: Rysy, Szatt, Voitek Noir, Hubert Tas. A tu na „10/10” przygotowanym przez AxunArts i SoFarUnknown.Records dostaję 10 remixów numerów wykonawców, którzy na dodatek nie są mi obcy.

 

Dżindżer Project widziałem na żywo w Koszalinie, album Jahgi mam na półce, a Noviki nikomu, kto choć trochę interesuje się polską muzyką chyba już nie trzeba przedstawiać. „Kraków” DżP w wersji Prod.B jest spokojny, nieco chilloutoy, Jahga (zremiksowana przez Restrict Flavour) – z wyraźnym klubowym bitem, a Novika, za której numer wziął się Palmer Eldritch (kolejny znajomy duet) – trip hopowa. Niesamowite wrażenie zrobił na mnie niepokojący, duszny numer Leny Romul, czy też przepiękny, bo wybrzmiewający żywymi instrumentami remix kompozycji Michała Milczarka przygotowany na tę kompilację przez Teielte, które z czasem ustępują miejsca elektrodźwiękom.
Aż szkoda, że ta składanka nie wyszła w wersji fizycznej. Brałbym.

 

Posłuchaj >>> 10/10 na Soundcloud

 

labodapterŁyk 3.Umówmy się, że muzyka może być dobra albo zła! Tu staraliśmy się wybrać tę, która reprezentuje tylko tę pierwszą sferę” – takie słowa działają na mnie, jak płachta na byka. A przeczytałem je w mailu informującym o powstaniu składanki „Labodapter”, na której znalazło się 14 kompozycji 14 różnych zespołów. Bo niby dlaczego ktoś ma mi mówić, która muzyka jest dobra dla mnie. Sam to potrafię ocenić. Sprawdzam.

 

I… od razu stwierdzam, że faktycznie ta muzyka jest dobra. Dla mnie. Od zespołu Brain Connect otrzymałem wysmakowaną instrumentalną wirtuozerię podszytą etnicznym i iberoamerykańskim klimatem z elektryczną i akustyczną gitarą oraz saksofonem. Dogz In Trees wywołał u mnie ciarki transową zimną falą, a Spiral zaintrygował ciekawym elektropopowych brzmieniem. Eyot z kolei okazał się sprawnym zespołem o jazzowym zacięciu. Podobnie było w przypadku numeru „Balkony” Jazzpospolitej, ale akurat tego zespołu specjalnie już przedstawiać nie trzeba. Zwróciłem też uwagę na garażowe, brudne brzmienie Magnificent Muttley, ale i ta nazwa już obiła mi się o uszy.

 

Tak, ta część składanki okazała się muzyką dobrą dla mnie. Na pewno sięgnę po więcej dźwięków tych zespołów. A co z resztą z labodapterowego zestawu? To już niekoniecznie moja bajka. Nie napiszę jednak, że to muzyka zła. Ona jest dobra. Ale nie dla mnie.

 

Posłuchaj > Labodapter – Lepsza strona dźwięku na bancamp

 

autor: Mariusz Rodziewicz

kontakt: mariusz.rodziewicz@polskapress.pl

 

Komentowanie wpisu jest wyłączone.